علمی و پزشکیعمومیکسب و کارهای برتر روز

درمان قطعی چربی موی سر

موهای سالم مقدار مشخصی سبوم یا روغن تولید می کنند تا پوست سر شما را تمیز کرده و از موهای شما محافظت کند. مقدار روغن تولید شده به نوع مو، عادات بهداشتی و سایر عوامل سبک زندگی بستگی دارد. گاهی اوقات این روغن های طبیعی در ریشه موهای شما جمع می شوند و به موهای شما بافت نرمی می دهند که به نظر برخی افراد باعث کثیف به نظر رسیدن مو می شود.

برخی از انواع مو بیش از بقیه مستعد تجمع چربی هستند. اما بسیاری از درمان های خانگی، محصولات مراقبت از مو و تغییرات روتین زیبایی وجود دارد که می توانید برای کاهش چربی موهای خود ایجاد کنید. در این مقاله دلایل چرب شدن موها، محصولاتی که می توانند چربی پوست سر را کنترل کنند و برخی از درمان های خانگی برای درمان چربی پوست را توضیح می دهیم.

چه چیزی باعث چرب شدن مو و پوست سر می شود؟

در بیشتر موارد، موهای چرب ناشی از تجمع بیش از حد چربی است. همانطور که می دانید سبوم یک روغن طبیعی است که در غدد چربی نزدیک فولیکول های مو تولید می شود. بدن شما به طور معمول میزان روغن مورد نیاز برای حفظ سلامت و هیدراته نگه داشتن پوست سر را می داند. متأسفانه، گاهی اوقات غدد چربی بیش از حد چربی تولید می کنند که باعث چربی بیش از حد می شود و پوست سر و موهای ما را چرب می کند. این می تواند ناشی از عوامل داخلی مانند عدم تعادل هورمونی یا عوامل خارجی مانند عادات زیبایی روزانه شما باشد.

آیا چربی پوست سر باعث ریزش مو می شود؟

پوست سر چرب قطعا می تواند باعث ریزش مو شود. روغن پوست سر می تواند کثیفی را جذب و به دام بیندازد، منافذ را مسدود کند و رشد مو را مهار کند. یکی از دلایل اصلی طاسی در مردان بالای 50 سال مربوط به هورمون DHT (DiHydroTestosterone) است که فولیکول ها را کوچک می کند و پوست سر را چرب می کند و منجر به ریزش مو می شود. روغن بیش از حد مو می تواند باعث انسداد فولیکول مو و التهاب ریز در فولیکول مو شود که به رشد ناسالم مو و ریزش مو کمک می کند.

درمان خانگی روغن مو

کارهای زیادی وجود دارد که می توانید در خانه برای کمک به درمان پوست سر چرب انجام دهید. به یاد داشته باشید که شواهد برای این درمان های خانگی تا حد زیادی حکایتی است و نتایج شما ممکن است متفاوت باشد. این پیشنهادات جایگزین درمان پزشکی نیستند.

روغن ماهی

برخی شواهد نشان می دهد که روغن ماهی می تواند به درمان شوره سر و پوست سر چرب کمک کند. این روغن اغلب به عنوان یک مکمل غذایی خوراکی فروخته می شود. بسیاری از مردم از روغن ماهی به دلیل فواید بالقوه آن برای سیستم ایمنی و قلب استفاده می کنند.

روغن درخت چای

روغن درخت چای یک ضد عفونی کننده است که به کنترل تجمع باکتری ها و قارچ ها کمک می کند. این تجمعات می تواند منجر به آکنه یا التهاب در برخی شرایط پوست سر شود.

سرکه سیب

سرکه سیب یک درمان طبیعی محبوب است، اما شواهد کافی برای حمایت از اثربخشی آن برای بیماری های پوستی وجود ندارد. برخی می گویند سرکه سیب یک ضد التهاب موثر است و می تواند به تعادل pH موهای شما کمک کند. هر دوی این توانایی ها می توانند به کاهش تولید سبوم و درمان پوست چرب کمک کنند.

با این حال، اگر اگزما دارید، سرکه سیب می تواند پوست شما را بیشتر تحریک کند. اگر تصمیم دارید سرکه سیب را امتحان کنید، پس از شستن موها، چند قطره از آن را به پوست سر خود بمالید، بگذارید چند دقیقه بماند و سپس کاملا آبکشی کنید.

آلوئه ورا

استفاده از آلوئه ورا می تواند سبوم اضافی را از بین ببرد و جریان خون را در پوست سر شما بهبود بخشد. می توانید از چند قطره آلوئه ورا خالص برای درمان جوانسازی استفاده کنید.

چگونه از موهای خود برای درمان پوست سر چرب مراقبت کنیم

تعداد دفعاتی که موهای خود را می شویید، انواع محصولاتی که استفاده می کنید و روشی که موهای خود را حالت می دهید، همگی باعث ایجاد تارهای چرب می شوند. گاهی اوقات تغییر عادات آرایشی می تواند میزان چربی موهای شما را کاهش دهد. در اینجا چند نکته در سبک زندگی برای کمک به سطح چربی موهای شما آورده شده است.

1. از محرک ها استفاده کنید

استفاده از نرم کننده ها نه تنها برای انواع موهای چرب مناسب است، بلکه ضروری است. نرم کننده ها مقدار مناسبی از رطوبت، تغذیه و محافظت را فراهم می کنند که موهای شما تنها با شامپو نمی توانند آن را دریافت کنند. به‌جای استفاده از نرم‌کننده روی کل موهایتان، توصیه می‌کنیم از آن فقط در انتهای ساقه استفاده کنید تا از تماس با پوست سر جلوگیری کنید. این به جلوگیری از چرب به نظر رسیدن موهای شما کمک می کند.

2. موهای خود را به آرامی بشویید

اگرچه ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما شستن بیش از حد موها می تواند دلیل اصلی ریشه های چرب و موهای چرب باشد. شما با پوست سر چرب از خواب بیدار می شوید، بنابراین موهای خود را می شویید تا آن را اصلاح کنید. با این حال، در این فرآیند شما سبوم طبیعی موهای خود را از بین می برید. پاسخ بدن جایگزینی آن با روغن بیشتر است که گاهی اوقات منجر به تولید بیش از حد سبوم می شود. نتیجه یک چرخه بی پایان است که چیزی جز موهای چرب باقی نمی گذارد.

3. شامپوی بدون سولفات را برای شستشوی روزانه انتخاب کنید

شامپوها اغلب با سولفات ها فرموله می شوند. این پاک کننده قوی مضر نیست، اما زمستان می تواند پوست سر را تحریک کند. بنابراین، علاوه بر موهای چرب، ممکن است با خارش و سایر ناراحتی ها نیز دست و پنجه نرم کنید. برای مقابله با این مشکل سعی کنید حداقل یک یا دو بار در هفته موهای خود را بشویید و شامپوی بدون سولفات را انتخاب کنید. انتظار نداشته باشید که یک شبه نتایج را ببینید، ممکن است چند هفته طول بکشد تا تولید چربی پوست سر شما دوباره متعادل شود.

4. موهای خود را زیاد شانه نکنید.

برس زدن موهای چرب می تواند تولید چربی اضافی را تحریک کند و حتی باعث آسیب مو و ریزش مو شود.

5. محصولات موی خود را هوشمندانه انتخاب کنید

در حالی که برخی از محصولات مراقبت از مو می توانند روی موهای چرب شما معجزه کنند، برخی دیگر مشکل را بدتر می کنند. بنابراین هنگام انتخاب محصولات مناسب برای خود، توصیه می کنیم از محصولاتی که حاوی روغن یا سیلیکون هستند که می توانند موهای شما را سنگین کرده و آنها را چرب کنند، خودداری کنید. در عوض، به دنبال محصولات حجم دهنده باشید که به بلند شدن موهای شما کمک می کند و از چرب شدن ریشه های شما جلوگیری می کند.

6. به موهای خود دست نزنید

شاید به نظر چندان مهم نباشد، اما نحوه رفتار با مو و پوست سر خود در طول روز واقعاً می تواند بر کنترل چربی موهای شما تأثیر بگذارد. درست مانند موهای شما، نوک انگشتان و صورت شما سبوم تولید می کند که می تواند به راحتی به موها و پوست سر شما منتقل شود و موهای چرب را بدتر کند.

7. استفاده از شامپوی خشک را کاهش دهید

همه کسانی که برای مراقبت از موهای چرب می آیند طرفدار استفاده از شامپو خشک برای شستن موهای خود هستند. باید توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از شامپوی خشک می تواند مانند هر محصول دیگری که روی موهای خود قرار می دهید، باعث تجمع محصولات ناخواسته شود. این می تواند منجر به خشکی پوست سر، افزایش تولید چربی و چربی مو شود.

8. از اسکراب پوست سر استفاده کنید

برای از بین بردن چربی از پوست سر و کمک به کاهش تجمع چربی، پیشنهاد می کنیم یک یا دو بار در هفته یک اسکراب یا اسکراب پوست سر را به برنامه مراقبت از موهای خود اضافه کنید. حتماً اسکراب را روی پوست سر مرطوب بمالید، زیرا آب به عنوان یک حامل برای محصول عمل می کند. هنگام استفاده از اسکراب، از حرکات دایره ای کوچک با انگشتان خود (نه ناخن هایتان) استفاده کنید تا اسکراب را به آرامی روی پوست سر خود ماساژ دهید، درست مانند اسکراب صورت.

برای لایه برداری سبک، دو قاشق غذاخوری نمک دریا، دو قاشق غذاخوری آب لیمو و دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را با هم مخلوط کنید. نمک به از بین بردن پوست مرده، کثیفی یا رسوب از روی پوست سر کمک می کند، در حالی که روغن زیتون کمک می کند تا مقدار مناسبی از رطوبت به قفل ها اضافه شود.